Відповідно до Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, а тому утвердження і забезпечення прав і свобод людини є її головним обов'язком.
Громадяни мають рівні конституційні права і свободи, є рівними перед законом, їх права є невідчужуваними та непорушними.
Так, серед величезного загалу прав людини існують й її права як платника податків та зборів (обов’язкових платежів). Кожний платник податків має право оскаржити рішення органів ДПС, якщо вони обмежують його права, установлені законодавством України, в адміністративному або в судовому порядку.
Скарга на рішення контролюючого органу подається до органів ДПС вищого рівня у письмовій формі (за потреби – з належним чином засвідченими копіями документів, розрахунками та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати) протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується.
Органи ДПС зобов’язані прийняти вмотивоване рішення за результатами розгляду скарги та надіслати його протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання скарги, на адресу платника податків поштою з повідомленням про вручення або надати йому під розписку. Керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу може прийняти рішення про продовження розгляду скарги понад 20-денний строк, але не більше 60 календарних днів, та письмово повідомити про це рішення платника податків до закінчення 20-денного строку.
Якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків не надсилається платнику податків протягом 20-денного строку або протягом строку, продовженого за рішенням керівника (його заступника або іншої уповноваженої посадової особи), така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначених строків.
Якщо відповідно до Податкового кодексу України, орган ДПС самостійно визначає грошове зобов'язання платника податків за причинами, не пов'язаними із порушенням податкового законодавства, такий платник податків має право на адміністративне оскарження такого рішення протягом 30 календарних днів, що настають за днем надходження такого рішення.
Скарга платника податку має включати таку інформацію:
прізвище, ім'я, по батькові, найменування (для юридичних осіб), податкову адресу платника податків, який подає скаргу;
найменування контролюючого органу;
реквізити оскаржуваного рішення;
підстави, за якими оскаржується рішення, обставини справи, які, на думку заявника, встановлені контролюючим органом неправильно чи не встановлені взагалі;
обґрунтування незгоди платника податків із рішенням контролюючого органу з посиланням на норми законодавства;
вимоги та клопотання платника податків, який подає скаргу;
відомості щодо повідомлення контролюючого органу, рішення якого оскаржується, про подання скарги до контролюючого органу вищого рівня;
відомості про оскарження рішення контролюючого органу до суду;
адресу, на яку слід надіслати рішення, прийняте за результатами розгляду скарги;
перелік документів, які додаються до скарги.
Скарга підписується особою, яка її подає, або її представником, уповноваженим на підписання скарги. Якщо скарга підписується представником платника податків, до неї долучається оригінал або належним чином завірена копія документа, який засвідчує повноваження такого представника відповідно до законодавства.
Скарга може подаватись платником податку особисто або через свого представника чи надсилатись поштою (поштовим відправленням з рекомендованим повідомленням про вручення та описом вкладення).
День закінчення процедури адміністративного оскарження вважається днем узгодження грошового зобов’язання платника податків.