Головне управління ДПС у Миколаївській області нагадує, що відповідно до світової практики адміністрування податків і зборів Меморандумом про економічну та фінансову політику визначено, що зусилля з реформування Державної податкової служби України будуть зосереджені, у тому числі, на розробленні сучасних практик управління комплаєнс-ризиками (ризиками дотримання податкового законодавства), що також закріплено у Національній стратегії доходів до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2023 року № 1218-р.
Звертаємо увагу, що серед основних новацій, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2024 року № 854 «Про реалізацію експериментального проєкту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) у Державній податковій службі України»:
розподіл усіх податкових ризиків за основними видами (види ризиків: ризик реєстрації – випадок, коли особи, які зобов’язані стати на облік у податковому органі або зареєструватися платниками окремих податків, не перебувають на обліку в податковому органі або не зареєстровані платниками відповідних податків; ризик звітності – випадок, коли платники податків подають податкову звітність із запізненням або не подають її взагалі; ризик сплати – випадок, коли платники податків сплачують податки, збори, платежі із запізненням або сплачують у неповному обсязі, або не сплачують зовсім, що призводить до виникнення або накопичення податкового боргу; ризик декларування – випадок, коли податкові надходження зменшено або може бути зменшено внаслідок неправильного відображення даних у звітності (помилково або умисно));
уніфікація правил визначення податкового ризику (створення паспортів податкового ризику – уніфікованих правил для визначення впливу податкових ризиків на надходження до Державного та Зведеного бюджетів України, ідентифікації платників, у яких наявний такий ризик; оцінки ризиків, наявність ризиків у платників податків здійснюватимуться комплексно на підставі об’єктивних даних, а не суб’єктивних рішень і суджень);
централізація визначення податкових ризиків та заходів впливу на них (створення Експертної комісії Державної податкової служби із застосування системи управління податковими ризиками, структурного підрозділу, відповідального за впровадження комплаєнсу у податковій сфері, який здійснюватиме координацію роботи з управління податковими ризиками);
систематичне розроблення стратегій впливу на податкові ризики та їх реалізація по всій вертикалі ДПС (на підставі ідентифікації та оцінки ризиків буде підготовлено Загальний план удосконалення управління податковими ризиками, який визначить найвищі податкові ризики в адмініструванні податків і зборів та закріпить стратегії впливу на них, а також сегментарні (секторальні) плани, зосереджені на окремих галузях економіки, сегментах платників податків);
самооцінка ефективності проведеної роботи (передбачається періодичне оцінювання ефективності заходів; за результатам експериментального проекту будуть надані відповідні оцінки).
Більш детально з реалізацією експериментального проєкту можна ознайомитися на сайті ДПС України у банері «Система управління податковими ризиками (комплаєнс - ризики)» за покликанням: https://tax.gov.ua/baneryi/sistema-upravlinnya-podatkovimi-rizikami.